F1’in Zirvesi Mercedes DAS Teknolojisi Nedir

Yakın zamanda başlayacak olan F1 sezonuyla yeniden gündeme gelen tartışmalı Mercedes DAS teknolojisi nedir, yani Dual Axis Steering (Çift Eksen Direksiyon) özelliği nasıl çalışır, neden avantaj sağlar ve yasaklanması muhtemel mi sorularını Mercedes DAS teknolojisi nedir yazımızda cevapladık.

Mercedes DAS teknolojisi nedir yazımıza hoş geldiniz. Pandemi döneminden önce testleri yapılan ve sezona hazırlanan DAS sistemi tam adıyla Mercedes AMG Petronas Motorsporları Formula1 Takımı’nın yeni geliştirdiği ve aslında benzerleri F1 tarihinde görülmüş bir teknoloji olmakla beraber hem viraj hem de düz yol kabiliyetini artırmayı hedefler. İsmini direksiyonun hem rotasyon yapması hem de ileri geri hareket edebilmesinden almıştır.

mercedes das
Lewis Hamilton ve Otomobili

Mercedes DAS Teknolojisi Nedir?

Sezon ertelenmeden önce yapılan pratik seanslarında insanların fark ettiği bir şey vardı. Mercedes pilotu Lewis Hamilton virajdan hemen önce direksiyonu itiyor, virajdan çıktığı anda ise kendine çekiyordu.

Hamilton’un her virajda tekrarladığı bu hareket ilk fark edildiğinde herkeste merak uyandırdı. Kısa bir süre içinde de ne işe yaradığı ortaya çıktı.

Hamilton bu hareketi lastiklerin “TOE” açısını değiştirmek için kullanıyordu. TOE açısı, iki tekerleğin birbirine olan açısını anlatır. Eğer TOE açısı sıfır ise lastikler birbirine paralel, pozitif ise birbirine bakacak şekilde, negatif ise dışarı bakacak şekilde konumlanır.

Mercedes DAS teknolojisi nedir

Peki Ne İşe Yarar Bu TOE?

Bu açı her ne kadar düz yolda yalnızca lastiklerin asimetrik ve gereksiz ısınmasına ve hızınızın düşmesine sebep olsa da virajlar için aynı durum geçerli değildir.

Bir otomobil viraja girdiğinde içte kalan lastik dışta kalan lastiğe göre daha keskin bir açıyla döner. Bunun sebebi; otomobilin genişliğinden kaynaklanan, lastiklerin etrafında döndüğü hayali çemberin yarıçap farkıdır.

Mercedes DAS teknolojisi nedir
Dış ve iç lastikteki dönüş yarıçapı farkından kaynaklanan açı farkı

Sıfır TOE açısı olan durumda iki tekerlek birbirine paralel olduğundan viraj içinde problemler ortaya çıkar. İçteki tekerlek viraja doğru daha büyük bir açıyla bakmaya çalışırken dıştaki biraz daha düze yakın bir açı takip edecektir. İki tekerlek paralel olmaya zorlandığında ise ikisi de tam olarak gitmeleri gereken yönde gidemedikleri için bir miktar sürüklenecek, bu da hem viraj performansını düşürecek hem de lastiklerinizin daha çok aşınmasına sebebiyet verecektir.

Ancak dışa TOE açısı olursa ikisi de gitmeleri gereken yönde gidebilirler ve bu da viraj içinde büyük avantaj sağlar. Bu sebeple hiçbir otomobil sıfır TOE açısıyla üretilmez. Bu günlük arabalar için de geçerli olmasına rağmen açı oldukça küçüktür. Fakat motorsporlarında bu açılar piste göre ayarlanır ve hem düzlük hem de virajlar hesaba katılarak optimum performans sağlanır.

Ancak hiçbir zaman hem düzlük hızından hem de viraj performansından kaybetmeden en iyi sonuca ulaşılamaz. İşte bu noktada Mercedes’in DAS teknolojisi devreye giriyor. Değiştirilebilir TOE açısı sayesinde hem virajlarda yüksek performans sağlıyor hem de düz yolda rakiplerinden daha yüksek hızlara çıkabiliyor. Aynı zamanda düzlüklerde lastiklerini sürüklemeyerek koruyan Mercedes ciddi anlamda lastik tasarrufu sağlıyor. Bu sayede viraj performansı uzun bir süre korunabiliyor. Aynı zamanda optimum çalışma sıcaklığı 100-110 derece olan lastiklerin sıcaklığını formasyon turunda yükseltip yarış içinde düşürerek kontrol edebiliyor. Kısacası Mercedes, düzlüklerde hızlandığı, lastiklerini koruduğu ve sıcaklığını kontrol ettiği için 3 ayrı sebeple oldukça hızlanacak.

Peki Mercedes’in DAS Teknolojisi Yasaklanacak mı?

Mercedes DAS teknolojisi nedir yazımızın sonuna geliyoruz. Mercedes, bu teknolojiyi otomobillerine uygulamadan önce FIA ile uzun süre görüştüğünü ve her şeyin kitaba uygun olduğunu söyledi. Yani görünen o ki DAS teknolojisi 2020 ve 2021 sezonlarında yasaklanmayacak. Fakat bunun yanında Formula1, 2022 sezonunda tamamen yeni bir şasi ve bazı yeni kurallar getiriyor. Bu kurallar dahilinde DAS teknolojisinin 2022 sezonunda görülemeyeceği ve yasaklanacağı düşünülüyor. Yani Mercedes bu teknolojiyi en az 2 sene kullanacak gibi gözüküyor.

Mercedes DAS teknolojisi nedir

Mercedes DAS teknolojisi nedir yazımızın sonuna geldik. Daha fazla haber için Otağ‘ın Instagram ve Twitter adreslerini de takipte kalın.

Yorumlar

HOŞUNA GİDEBİLİR